חיפוש
  • Israel Piekarsh

הדמוקרטיה הישראלית מתבקעת


בימים האחרונים השיח בחברה הישראלית הולך ומקצין ומוביל להתדרדרות חריפה שאנו בתנועת אנחנו מזהירים מפניה מזה שנתיים. ההתדרדרות האחרונה של החברה הישראלית אינה נובעת מאישיותו של פוליטיקאי כזה או אחר אלא ממבנה מקולקל של הפוליטיקה הישראלית.


נדגים את טענתנו באמצעות אחת הסוגיות העומדות על הפרק: ביממה האחרונה נשמעו קולות המתנגדים לחקיקת חוק שימנע מח"כ להרכיב ממשלה אם עומד כנגדו כתב אישום. טענת המתנגדים היא שמדובר למעשה על חוק פרסונאלי ורטרואקטיבי נגד נתניהו, ומשום כך הוא אינו לגיטימי ואף מנוגד "לרצון העם".


נניח לרגע בצד את הדיון על מהותו הפרסונאלית של החוק ונתמקד בטענה שחקיקת החוק מנוגדת "לרצון הרוב בעם". הטענה הזו מבוססת על ההנחה (כפי שראש הממשלה אמר במפורש) שהמנדטים של הרשימה המשותפת אינם מיצגים את רצון הרוב בעם ולפיכך לגוש הימין יש יותר מנדטים. מדוע? מכיוון שסיעת הרשימה המשותפת מורכבת ממפלגות שאינן ציוניות. המתנגדים לעמדת מפלגת הליכוד מצביעים על כך שהקריאה שלא להתחשב בהצבעתם הדמוקרטית של אחוז ניכר מאזרחי המדינה, המהווים כ-15 מנדטים, מנוגדת לעקרונות זכויות האזרח עליהם מושתת מדינת ישראל. יתרה מזו, בהגדרה "מפלגות ציוניות" לא מתכוונים דוברי הליכוד למפלגות שתומכות מלכתחילה בקיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, אלא באופן תמוה הם מרחיבים את ההגדרה וכוללים בה גם את המפלגות החרדיות שמתנגדות לרעיון הציוני אך לא מנסות לשנות את זהותה של מדינת ישראל. מיותר לציין שאנו בתנועת אנחנו מצטרפים לגינוי ולפסילה של הטענות החמורות, הפרדוקסאליות וחסרות היושרה הפנימית כנגד מצביעי הרשימה המשותפת.


אך עדיין עלינו לנסות להבין כיצד ייתכן שרבים בציבור היהודי מזדהים עם הטענות הללו?! לשם כך צריך להבין את הרגשות הקשים שיש ברוב היהודי כלפי סיעת הרשימה המשותפת. בניגוד לטענה של מנהיגי הרשימה המשותפת אצל יהודים רבים לא מדובר על רגשות גזעניים כלפי החברה הערבית, אלא על תגובת נגד לעמדת נציגי הרשימה המשותפת אשר אינם מכירים בזכות של ישראל להגן על עצמה. נציגי הרשימה מסרבים באופן עקבי להתחייב לגבות את הממשלה בכל סוג של פעולה צבאית כנגד הטרור הפלסטיני. יתרה מזו חלק מחברי הרשימה המשותפת מהללים בפומבי מחבלים או לחלופין מגנים פיגועים בצורה רכה מאד, ובאופן פרדוקסאלי הם עושים זאת לצד הצהרתם העקרונית שהם מתנגדים לאלימות משני הצדדים.


וכך נוצרת מעגליות קיצונית והרסנית: מחד הליכוד מסרב לקבל את לגיטימיות ההצבעה הדמוקרטית של בוחרי הרשימה המשותפת, ומנגד הרשימה המשותפת מסרבת לאפשר לממשלה להשתמש בכוח צבאי כדי להגן על אזרחיה היהודים של ישראל. אלו מזינים את אלו, וביחד כולנו מפוררים את החברה שלנו.


המעגליות ההרסנית הזו בסוגיה היהודית-ערבית היא דוגמא אחת מיני רבות לבעיית יסוד מקיפה מתמשכת: ישנו חיכוך הולך ומתעצם בין היסודות היהודים והדמוקרטים של ישראל. למרות שבמישור התיאורטי הזהות היהודית-דמוקרטית של ישראל היא שלמה ונטולת סתירות פנימיות כפי שנכתב במגילת העצמאות, אף על פי כן בפועל מאז הצהרת בלפור ועד היום התקבלו מספר רב של החלטות שגויות שיצרו את חיכוך יהודי-דמוקרטי והובילו אותנו עד הלום. לפיכך במצב העגום הקיים הימין והשמאל נגררים בלית ברירה לחקיקת חוקים פרסונאליים שפורצים את הגבולות האתים של המשחק הפוליטי.


כיצד ניתן לפרוץ את המעגליות ההרסנית הזו שמפוררת את מדינת ישראל? ראשית עלינו כישראלים לדרוש ממנהיגנו לקדם הסכמה אזרחית רחבה ופתרון אמין ורב צדדי לכל סוגיות היסוד השנויות במחלוקת. הפסיקו לתדלק את השיח ההרסני והאלים! שנית, עלינו לדרוש ממנהיגי ישראל היהודים והערבים להפסיק לנסות לפתור את המשוואה הסבוכה על ידי ביטול הלגיטימיות של אחת מהקבוצות האזרחיות בישראל. אין לומר לחברה הערבית לחדול מזהותה הפלסטינית, כפי שאין לומר לחברה היהודית שעליה לחדול מזהותה הציונית או לחברה החרדית שעליה לחדול מאמונתה הדתית ולחברה החילונית שעליה לחדול מאמונתה הליבראלית. אמנם זה לא פשוט כי יש סתירות בין הזהויות הללו, אך עם אומץ לב פוליטי ויצירתיות זה בהחלט אפשרי. שלישית, עד שנגיע להסכמה מלאה עלינו לפצל בין המחלוקות השונות. אפשר בהחלט להמשיך לחלוק על עמדת האחר בנושא אחד, אך לתמוך בעמדתו בנושא אחר.


נשוב למחלוקת בין הליכוד והרשימה המשותפת כדי להדגים את קו החשיבה שלנו. אנו תומכים בחנינה הדדית יהודית-ערבית. תפיסתנו היא שהצד היהודי והצד הערבי ייקחו אחריות על העוולות ואי הצדק שהם גרמו ועדיין גורמים לצד השני, וכל צד יעניק לצד השני חנינה שתסיים את האיבה בין הצדדים ותאפשר מעבר לשלב חדש ביחסי יהודים וערבים בארץ.

חנינה הדדית לא מתרחשת ביום אחד. במסגרת התהליך לקראת החנינה ההדדית שני הצדדים ישמרו על תביעות היסוד המוצדקות שלהם כנגד הצד השני, אך בו זמנית ישיקו תהליך ארוך טווח לריפוי הפצעים ההיסטוריים. בראשית התהליך הצד היהודי-ציוני יכריז על נכונות לשיתוף פעולה והרשימה המשותפת תצטרף אליו מיד לאחר מכן. מיד לאחר מכן הצדדים יחלו לשתף פעולה זה עם זה בנושאים רבים כגון חינוך, חברה, שינוי משטר קרקעות ועוד – למעט בנושאי הביטחון, הכיבוש והנרטיב הלאומי. בסוגיות השנויות במחלוקת הללו הצדדים ישתפו פעולה בעתיד כשהתהליך יתקדם, אך בשלב זה הם יתמקדו בפעילות חינוכית מפייסת ומגשרת המבוססת על רעיון החנינה ההדדית.


לאור עקרונות החזון שלעיל אנו מציעים קו חשיבה חדש לבעיות ההווה. אנו סבורים שהקואליציה אכן לא יכולה על על הרשימה המשותפת, שכן הממשלה לא יכולה להימנע מקביעת מדיניות ביטחונית, ואנו תומכים בהקמת ממשלת אחדות לאחר שנתניהו יפרוש לענייניו הפרטיים. אך במקביל אנו בהחלט תומכים במינוי יו"ר האופוזיציה מקרב שורות הרשימה המשותפת, ואף דורשים שבכנסת הבאה יקודמו שורה של שיתופי פעולה פרלמנטרים בין המפלגות שתהיינה החברות בקואליציה והרשימה המשותפת בכל סוגיה - ציבורית למעט בנושא הביטחוני.

זוהי דוגמא אחת של קו החשיבה שלנו לריפוי החברה הישראלית. יש לנו רעיונות רבים לריפוי הפצעים גם מול החברה החרדית ולתיקון מבנה הממשל בישראל. אנחנו חייבים להתחיל לבלום את השיח המסוכן שהולך ומתפתח. חייבים לעשות את הצד הראשון כבר עכשיו גם אם הדרך שלפנינו עוד ארוכה!


מיואשים מהמצב? אתם מוזמנים להצטרף אלינו לסיורים ולחוגי הבית של תנועת אנחנו. שלחו לנו הודעה והצטרפו!



3 צפיות
  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon

© 2018 עמותת אנחנו

עיצוב : טאו סטודיו

הצטרפו אלינו