חיפוש
  • Israel Piekarsh

כדי לנצח את הווירוס אנו זקוקים להסכמה ישראלית חדשה

עודכן ב: מרץ 25

בשבועות האחרונים אנו הולכים ומפנימים את עוצמת המשבר הגלובלי שהאנושות מצויה בו. וירוס הקורונה אינו מבחין בין עמדות פוליטיות, עמים, מעמדות, ודתות. הוא מכה בכולנו ומאלץ אותנו לחשב מסלול מחדש כדי להתמודד עם אויב חדש ובלתי מוכר.


כיצד האנושות יכולה להתמודד עם המשבר ולנצח את הווירוס? עלינו לשלב את כל היכולות שלנו וליצור אסטרטגיה נחושה העומדת על שלושה יסודות: קבלת החלטות – התנהגות אוכלוסייה – ומשאבי מדינה. עלינו לעשות זאת ביחד ללא הבדל בין אדם לרעהו.


יכולותיה של ישראל

ע"פ נתוני ה-OECD האוכלוסייה בישראל היא בין המשכילות בעולם. אנו מנוסים במצבי חירום ולמעלה ממחצית מאזרחי ישראל בוגרי שירות צבאי. כלומר בהינתן הכוונה נכונה אנו נדע להתנהג כראוי. ישראל גם מדורגת במקום ה-22 על פי מדד הפיתוח העולמי של האו"ם המודד השכלה, משאבים ואיכות שירותי רפואה ביחס לגודל האוכלוסייה, כך שיש לנו מספיק משאבים בנקודת הפתיחה. לשם השוואה, יפן העוצמתית מדורגת רק קצת מעלינו במקום ה-19.


אולם ישראל נכנסה למשבר העולמי בעיצומו של משבר חוקתי חריף ובעמדת נחיתות מובהקת של קבלת החלטות ממשלתית. שלושה אתגרים מרכזיים משפיעים לרעה על היכולת של ממשלת ישראל לקבל החלטות.


ישראל מתקשה להתמודד עם ווירוס הקורונה

האתגר הראשון הוא במערכת היחסים בין הציבור החרדי והציבור המודרני והחילוני. מראשית ההיסטוריה של מדינת ישראל עד לימנו אנו קיים סכסוך ערכי וכלכלי חריף בין הישראלים החרדים והחילונים. בשום שלב אף צד לא הסכים להתפשר, ובמשך שבעה עשורים נוצר בין הצדדים משחק סכום אפס של כיפופי ידיים במסגרתו כל צד מנסה לשנות את זהותו של האחר. התוצאה היא שהצדדים כלל לא מבינים זה את זה ולא יודעים לתקשר במצבי חירום. לקהילה החרדית יש מערכת פנימית סגורה שאינה מתקשרת היטב עם המעטפת של העולם המודרני – ולפיכך הם אינם נשמעים מספיק להוראות הממשלה.


האתגר השני הוא במערכת היחסים בין הציבור הציוני והציבור הערבי-פלסטיני בישראל. גם כאן במשך שבעה עשורים הצדדים בחרו שלא להכיר בזכויות הלגיטימיות של האחר. מדינת ישראל הפלתה לרעה במשאבים ובקרקעות את האוכלוסייה הערבית, וסירבה להכיר בזהותה הלאומית הפלסטינית. הציבור הערבי מנגד סירב להכיר בלגיטימיות של הזכויות הלאומיות של העם היהודי והחרים שיתוף פעולה עם הממשלה. גם כאן התוצאה היא שבנקודת הזמן הנוכחית יש קצר תקשורתי בין הצדדים, והמנגנונים לשעת חירום כמעט ולא קיימים בציבור הערבי. הממשלה פשוט לא יודעת איך ליצור יחסי אמון עם אזרחיה הערבים.


האתגר השלישי הקשה מכולם הוא הוויכוח הפנימי בתוך החברה היהודית-ציונית. בשל המחלוקות על ביטחון, דת, וממשל שמאפיינים את החברה ישראל, התפתחו במשך עשורים רבים שתי גישות החלוקות זו על זו המכונות 'ימין' ו-'שמאל'. שני הצדדים מסכימים שישראל צריכה להיות מדינה יהודית ודמוקרטית. אולם ברגעי משבר כל צד בוחר להעדיף ערך אחד על פני חברו. הימין יעדיף לרומם את הערך הלאומי ואילו השמאל יעדיף לרומם את הערך הדמוקרטי. ככל שאתגרי הביטחון, הדת, הממשל וכעת גם הבריאות החריפו עם השנים – כך הצדדים גם נאלצו להכריע בתדירות גבוהה יותר ויותר איזה ערך הם מעדיפים יותר, והיסודות של ההסכמות המשותפות נשחקו. משום כך אי האמון הלך והתעצם עד שהגענו למשבר הפוליטי הנוכחי. כעת אנו כבר מתווכחים על היסודות החוקתיים שלנו: מהי ממשלה לגיטימית? מהי מערכת משפט לגיטימית? מהי כנסת לגיטימית? והתוצאה היא שאין לנו ממשלה ותקציב מעודכן כבר למעלה משנה.


בימי שגרה התרגלנו לקיטוב שבנינו. התרגלנו לכך שממשלות ישראל נשענות על קואליציה מסוימת המתעלמת מערכי היסוד והצרכים החיוניים של האופוזיציה. כך נוהל המרחב הציבורי שלנו במשך עשורים רבים. אבל כעת אנו בעיצומו של משבר חדש: ווירוס הקורונה לא מפלה בין קואליציה ואופוזיציה והוא לא יסבול טקטיקה של "הפרד ומשול". הוא פועל בשעון מדעי ומתמטי שאינו מפלה בין דם לדם. לפיכך ממשלת ישראל נמצאת בעמדת נחיתות מובהקת ביחס לממשלות אחרות בעולם. אין לה את האמצעים להעביר כללי התנהגות ומשאבים לאוכלוסייה החרדית והערבית, ועד כה והממשלה חששה לבצע צעדים במהירות ובנחישות. הרי חישבו לרגע: נניח שראש הממשלה חושב שחייבים להעביר את ניהול המשבר למערכת הביטחון בשל המשאבים הרבים שלה, אבל שר הביטחון העומד בראשה אינו אדם מתאים לדעתו והוא מונה רק כדי שלא לפרק את בלוק הימין (כך על פי עדות מפורשת של נתניהו בכנס בחירות פומבי). האם ראש הממשלה לא יהסס? ונניח שראש הממשלה רוצה אישור משפטי מהיועמ"ש לצעדים שפוגעים בזכויות אדם כדי להציל חיים, אבל הרי היועמ"ש הנוכחי הוא אותו אדם שאך לפני מספר שבועות הותקף על ידו בחריפות כנגוע בשיקולים פוליטיים. על כל האמור לעיל הוסיפו את המשבר החוקתי בדבר תפקוד יו"ר הכנסת, ושאלו את עצמכם כיצד ממשלה יכולה לתפקד בתנאים כאלו עם תקציב שלא עודכן כבר שנה? האפשרות היחידה שעומדת בפניה היא להשתמש בתקנות חירום דרקוניות שמגבירות את אי האמון בממשלה בקרב חלקים רחבים בעם ובהנהגה הלאומית.


ניתן לשער שזו הסיבה שלוקח לממשלה זמן רב להחמיר את הצעדים נגד הווירוס ולנצל את יכולותיה, ועד לכתיבת שורות אלה מערכת הביטחון טרם קיבלה את האחריות הכוללת למשבר. הבעיה היא שבעת התפרצות מגיפה להחלטות של הממשלה בימים הראשונים יש את המשקל הקריטי ביותר. הן תקבענה את מספר ההרוגים. לפיכך יש לומר בבירור: ממשלת ישראל אכזבה! היינו מצפים שכמדינה שאמורה להיות ערוכה בכל עת למלחמה, עם אוכלוסייה שמחציתה בוגרת שירות צבאי, אנו נעמוד בראש המדינות המתמודדות בהצלחה עם המשבר. אולם כפי שאתם יכולים ויכולות לראות בטבלה המצורפת, ממדידת הנתונים המתייחסים לאחוז הנדבקים מכלל האוכלוסייה ביום העשרים וארבעה למרץ, ניתן לראות שקבלת ההחלטות של ממשלת ישראל ממקמת אותנו במקום 16 מבין עשרים המדינות המפותחות בעולם. שלב אחד בלבד מעל איטליה. לכן בניגוד למה שנאמר בראיונות לתקשורת בראשית המשבר האחוז של קצב ההדבקה בישראל אינו "מהנמוכים בקרב המדינות המפותחות". זה יעלה לנו בחיי אדם.

כיצד נשקם את החברה הישראלית?

מה אנו בתנועת אנחנו מתחייבים לעשות כדי להתמודד עם המשבר? במהלך ימי המשבר אנו נשלח לכם נתונים ייחודים שנאסוף ממחקר עצמאי, פרשנויות על התנהגות האוכלוסייה הישראלית בעת המשבר ובימי שגרה – ובעיקר – נציע לכם חזון חדש ליום שאחרי. התנועה שלנו הזהירה כבר לפני ארבע שנים שהחברה הישראלית נמצאת במסלול קשיח של התפוררות. משבר הקורונה רק יעצים שבעתיים את הבעיה. לפיכך הקדמנו תרופה למכה והקמנו את התנועה שלנו המורכבת מאנשי ונשות ימין ושמאל שדואגים לחברה הישראלית. מטרתנו היא לאחות את הקרעים בנינו כדי שנתאחד ונשתקם לאחר שננצח את הווירוס. בארבע השנים האחרונות ביצענו למידה שיטתית שכללה מחקר תיאורטי ומפגשים עם מאות מנהיגי ציבור ואנשי שטח מכל הגוונים בחברה הישראלית. בסופו שלתהליך פיתחנו חזון מאוחד לחברה הישראלית.


אנו מאמינים שעלינו להכיר בשונות ובמגוון הזהויות של החברה האזרחית שלנו, ומשום כך עלינו להפסיק את התערבות המדינה באורח החיים הפרטי של כל אזרחי ישראל באשר הם. כך תיווצר ברית דמוקרטית-יהודית בין כל הקהילות האזרחיות השונות של ישראל, אשר תצטרך להתבסס על חוקה ישראלית ורפורמות בשיטת הממשל והשירותים הציבוריים שלנו.


יתרה מזו, אנו מאמינים שלא תיכון אחדות פנימית בחברה הישראלית ללא הסכמה רחבה בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. כל עוד הסוגיה הזו אינה פתורה המתח בין צרכי הביטחון והזיקה לארץ ישראל מחד והשליטה הצבאית הכובשת שלנו על הפלסטינים מאידך, יוצר קרע ערכי שמפורר את האחדות בתוך העם היהודי. נוסף לכך במצב הקיים נציגי החברה הערבית בכנסת אינם יכולים לשתף פעולה עם הקואליציה – מה שמשפיע על המשך התרחבות הקרע בתוך העם היהודי.


לפיכך כדי לאחד את החברה הישראלית אנו מציעים חזון חדש גם בנושא הישראלי-פלסטיני. אנחנו לא מציעים מזרח תיכון חדש וברור לנו שלא ניתן לפתור את הסכסוך בעשרות השנים הקרובות, אבל אנחנו כן הצלחנו לפתח גישה חדשה לפתרון המחלוקת אודות ההתנחלויות וזכות השיבה שמאפשרת לנו להגיע להישגים חדשים כבר בהווה: לאחד את הימין והשמאל בעם היהודי, להביא לתמיכה בינ"ל רחבה ולפתוח פתח לשותפות חדשה וחנינה הדדית בנינו לבין העם הפלסטיני. כל זאת תוך חיזוק כל הערכים החשובים לנו: הביטחון הלאומי, זכויות האדם וסיום הכיבוש, הזיקה היהודית לארץ ישראל, וזכות ההגדרה העצמית של שני העמים. לשמחתנו לפני שפרץ משבר הקורונה הספקנו לבחון את גישתנו בחוגי בית רבים בהתנחלויות ובשמאל הישראלי, כמו גם ובקרב פלסטינים רבים, ושמחנו מאד לקבל תגובות נלהבות ותומכות.


תקוותנו לעתיד

אנו מאמינים שבכוחות משותפים ניתן לתקן את קלקולי החברה הישראלית. אנא, עשו הכל כדי לעבור בשלום ובבריאות את המשבר. ימים קשים מאד עוד צפויים לנו עד שנשוב לבריאות איתנה. שמרו על היגיינה מרבית, הצטיידו במזון לזמן רב והקפידו על הנחיות משרד הבריאות וגופי הביטחון הציבורי. שמרו על קשר מרחוק עם בני המשפחה וחבריכם, ובעיקר - בשום פנים ואופן אל תצאו מהבית! לצוותים הרפואיים, העובדים ברשתות המזון, כוחות הביטחון וכל אנשי ונשות המערכות הציבוריות שעושים לילות כימים להילחם במשבר – תודה ענקית לכולכם וכולכן! ליבנו אתכם.


וביום שהמשבר יסתיים, אנו נהיה כאן כדי לסייע לעצב את היום שאחרי מתוך הסכמה רחבה ורעות ישראלית ללא הבדל דת, גזע ומין. הצטרפו אלינו. https://www.anahnu.org.il/join-he



90 צפיות
  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon

© 2018 עמותת אנחנו

עיצוב : טאו סטודיו

הצטרפו אלינו